رد کردن لینک ها

مزایای دیجیتالی کردن کسب و کارها

اشتراک گذاری

امروزه شاهد آن هستیم که کسب و کارها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند ، سنتی و دیجیتال و البته یک دسته دیگر که ترکیب هر دو آنهاست. در این مطلب قصد داریم تا صحت وجود کسب و کار به صورت دیجیتال را بررسی کنیم و ببینیم که آیا یک کسب و کار لزوما باید دیجیتال شود ؟ یا اصلا چه نوع کسب و کارهایی باید دیجیتال باشند ؟ و چگونه باید دیجیتال شد؟

ابتدا به مقایسه کسب و کارهای سنتی و دیجتال در ایران به صورت گروه شغلی می پردازیم .

 

چند سال پیش را به خاطر بیاورید ، اگر در حوزه حمل و نقل عمومی شهری تمایل به فعالیت داشتید ، باید نهایتا یک آژانس تاسیس می کردید و مشتری های شما به محدوده محل تاسیس شما محدود می شدند. اوج رشد تاکسی های سنتی را در گذشته با تاکسی های بیسیم مشاهده کردیم که استقبال چندانی هم از آنها نشد.

یا خرید غذا را در نظر بگیرید ، در صورتی که تمایل به تاسیس یک رستوران یا فست فود داشتید ، ابتدا باید یک شعبه محدود به محلتان تاسیس می کردید ، سپس برای پیشرفت بیشتر پیک موتوری استخدام می کردید و در نهایت طی چندسال در صورت موفقیت شعبه جدید تاسیس می کردید.

حوزه چاپ را در نظر بگیرید ، این حوزه از همان هاست که برای فعالیت نیازمند خرید دستگاه های گرانقیمتی هستید و در نهایت باید به مشتری های محله و شهر خود محدود می شدید و صبر می کردید تا درصورت موفقیت و گذشت زمان به سودآوری برسید.

حوزه هایی که مثال زده شد کم نیستند ، تقریبا هر صنف شغلی سنتی دارای محدودیت هایی است ، عمده ترین محدودیت صنف های سنتی این است که در زمان خواب برای شما پول در نمی آورند و محدود به موقعیت مکانی شما هستند. هزینه های نگهداری فیزیکی مکان و … را نیز باید حساب کرد.

حال آنکه در سالهای اخیر ، در کشور های توسعه یافته و ایران عزیزمان نیز شاهد ظهور مدل دیجیتال کسب و کار های مذکور بوده ایم تا پاسخی برای مشکلات ذکر شده در مدل سنتی هم صنف های خود باشند.

برای مثال در حوزه حمل و نقل شرکت هایی چون اوبر و اسنپ ظهور کرده وشبکه حمل و نقل درون شهری را به نحوی قبضه کرده اند که مشتریان این حوزه همگی به سمت آنها رفته اند.

یا در حوزه غذا نیز شرکت های مانند اسنپ فود یا ریحون تنها با یک پتلفرم نرم افزاری به نحوی خود یک رستوران زنجیره ای به گستردگی و تنوع ایران شده اند به نحوی که هرکس در طی سالیان متمادی با سرمایه گذاری و صرف وقت اقدام به تاسیس رستوران و مرکز خرید غذا کرده است حال مجبور است برای بقا در مقابل رقبای خود ، سرویس اسنپ فود را به عنوان یک شریک جوان اما قدرتمند در تجارت بپذیرد. و اینگونه اسنپ فود به نحوی مالک بسیاری از برند های غذا که حتی برخی زنجیره ای بودند نیز شده است.

در حوزه چاپ نیز با ظهور پدیده های چاپ آنلاین مانند چاپ آقا ، می بینیم که با خدمات بهتر و کیفیت بالاتری که در عین قیمت پایین تر ارائه می شود ، تمایل مردم به صورت تساعدی به چاپ های آنلاین بیشتر از چاپ های سنتی محلی می شود ، باتوجه به اینکه عمدتا چاپ های محلی در شهرستان ها نیز برای برخی امور خود مانند کارت ویزیت ، به نحوی واسط کاربران و مراکز پایتخت نشین بوده اند و حال کاربران می توانند بدون واسطه به چاپ های متنوع و با کیفیت و ارزان تر دست پیدا کنند.

بشر همیشه به دنبال تنوع و راحتی و هزینه کمتر در کنار یکدیگر بوده است و کسب و کار های دیجتال این مزایا را توانسته اند به نسبت کسب و کار های سنتی بهتر ارائه دهنده این مزایا باشند و به نحوی به ارزش افزوده صنف خود تبدیل شوند.

تا این بخش از مقاله به مزایای این کسب و کارها و ارزش افزوده آن برای مشتریان پرداختیم ، اما باید بدانیم جذابیت مالی این کسب و کار ها برای کارآفرینان دقیقا چه مواردی است .

از جذابیت های تجاری کسب و کار های فوق موارد زیر را می توان به صورت موردی نام برد :

1-گسترش بین شهر ها و حتی کشور ها بدون نیاز به تامین فضای کاری هزینه بر. عموما یا از ظرفیت دفتر مرکزی استفاده می شود یا در صورت نیاز یک دفتر کوچک برای مدیریت کسب و کار های آن شهر به صورت 3 یا 4 نفره کفایت می کند تا کنترل تجاری آن صنف در شهر در دست شما باشد !

2-درآمد زایی حتی در زمان خواب. مانند کسب و کار های سنتی جریان درآمدی شما وابسته به باز بودن دفتر یا فروشگاه مرکزی یا لزوما حضور شما نیست و گردش مالی توسط بستر های دیجیتال مانند فروشگاه اینترنتی و اپلیکیشن ها انجام می شود.

3-هزینه نگهداری پایین تر یکی دیگر از مزایای کسب و کارهای دیجیتال است ، عموما شما باید بستر های دیجیتال خود را که کم هزینه تر نسبت به بستر های سنتی هستند نگهداری کرده و رشد دهید که به نسبت یک کسب و کار سنتی که هزینه های تامین فضاهای مختلف و مسائل فیزیکی را دارد هزینه ای ندارید.

4-بازاریابی بهتر ؛ در تجارت های سنتی نیاز است بازایابی به شیوه های سنتی انجام شود. بازاریابی سنتی ، علاوه بر اینکه نرخ درگیر کردن کاربر پایین تری دارد ، شامل هزینه های بیشتری نیز برای شما می شود. برای تجارت مدرن و دیجیتال ، بازاریابی آن نیز به شیوه های مدرن صورت میگیرد ، استفاده از کمپین های تبلیغاتی دیجیتال و شبکه های اجتماعی ابزار های قدرتمند با نرخ درگیری با کاربر بالا هستند و علاوه بر اثربخشی بیشتر هزینه پایین تری را نیز دارند حتی در شبکه های اجتماعی مواردی چون اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار موثر واقع می شود.

5-مدیریت آسان تر ؛ تمامی وبسایت ها و فروشگاه های اینترنتی دارای پنل های مدیریت قدرتمندی هستند ، امورات مدیریت محصول ، مدیریت فروشندگان و پشتیبانی ، مدیریت انبار و لجستیک و … همگی بسته به نیاز کسب و کار شما در پنل مدیریت وجود دارند و شما برای مدیریت کل سیستم کسب و کار و آنالیز آن دیگر نیاز به استخدام افراد مختلف نخواهید داشت تا گزارشات آنالیز و … را برای شما حاضر کنند و به سادگی چند کلیک به اطلاعات به روز کل تجارت خود آگاه خواهید شد.

پنج مورد فوق مزایای دیجیتال شدن کسب و کارها هستند که مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار می گیرند.

باید توجه داشته باشید بر اساس تجربه میدانی که همگی شاهد آن بوده ایم ، دیر یا زود کسب و کارهایی که دیجیتال نشده اند از دور خارج شده و به ورشکستگی می رسند که نمونه آن تاکسی تلفنی ها و آژانس های مسافری هستند یا مجبور هستند کسب و کار چندین ساله خود را به زیرمجموعه یکی از کسب و کار های نوپای دیگر ببرند مانند رستوران هایی که به عضویت اپلیکیشن های فروش غذا مانند اسنپ فود درآمده اند.
شرایط مذکور نیز درحالت عادی جامعه می باشد که یک کسب و کار به طول معمول توسط یک کسب و کار دیجیتال بلعیده می شود.

در شرایط بحرانی مانند کرونا که تمام جهان را فراگرفته است ، تمامی کسب و کارها به مشکلاتی مواجه می شوند ، اما می بینیم که عمدتا کسب و کارهای سنتی بیشترین ضربه را متحمل شده اند و آن دسته از فروشگاه هایی که به صورت سنتی فعالیت می کردند حتی بعضا ورشکست نیز شده اند.

روال بلعیدن کسب و کارهای سنتی توسط دیجیتال ها چه در زمان بحران چه پسا بحران به سرعت به کار خود ادامه می دهد و باید بدانیم کرونا نیز آخرین بحرانی نخواهد بود که بشر با آن مواجه می شود .

و بهترین استراتژی راهبردی برای مقابله با خطرات مذکور دیجیتال کردن کسب و کار در کنار حوزه سنتی می باشد .

از این رو باید همواره از شرکت های متخصص و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید به نحو احسن وارد دنیای رقابت دیجیتال بشوید. به یاد داشته باشید فرآیند شروع یک کسب و کار دیجیتال ، تنها به تخصص برنامه نویسی و موارد مشابه نیاز ندارد و مسائلی چون تیم کامل و با تجربه ، توجه به برند و بازار و پشتیبانی خوب و کامل از مواردی هستند که در یک شرکت باید کامل وجود داشته باشند تا با خیال آسوده بتوانید فرآیند دیجیتال شدن کسب و کارتان را برون سپاری کنید.

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه