رد کردن لینک ها

مقالات داخلی

اصول رزومه نویسی

رزومه چیست؟

رزومه سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه می‌شود. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل می‌کند.

در واقع، رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید برای خودتان بازاریابی کنید. در این سند شما باید مهارت‌ها، توانایی‌ها، صلاحیت‌ها و تجارب خود را به کارفرما بفروشید. بنابراین هرچه خودتان را بهتر معرفی کنید، تصمیم‌گیری برای کارفرما راحت‌تر خواهد بود.

یک رزومه حرفه‌ای باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات مرتبط با شغل و ویژگی‌های شخصی شما را برجسته کند و نقاط ضعف شما را بپوشاند. بهتر است از همین ابتدا بدانید که هیچ راهکار مطلقی برای ساخت رزومه وجود ندارد. رزومه سندی است که به شما تعلق دارد و شما این اختیار را دارید به دلخواه خود آن را تزئین کنید. رزومه شما می‌تواند بر روی کاغذ، یک فایل PDF، یک صفحه از سایت شخصی یا حتی یک تی‌شرت (اگر کارفرمایتان به خلاقیت اهمیت ویژه‌ای می‌دهد) چاپ شود.

با این حال، یک رزومه حرفه‌ای باید شامل موارد خاصی باشد. در حقیقت، کارفرما با دیدن رزومه‌ شما انتظار دارد اطلاعات مفیدی از شما به دست آورد.

برای نوشتن یک رزمه مناسب باید به موارد زیر توجه کنید :

۱-ساده نویسی
ساده نویسی از اصول بسیار مهم رزومه نویسی است. استفاده از یک فرمت ساده برای نوشتن رزومه مطالعه آن را برای کارفرمایان و استخدام کنندگان آسان‌تر می‌کند. لذا توصیه می‌شود از فرمت‌های عجیب و پیچیده دوری کنید زیرا این کار نه تنها جذابیتی برای کارفرمایان ندارد بلکه تاثیرگذاری رزومه شما را نیز کاهش می‌دهد.

۲-فونت‌های مرسوم
از فونت های مرسوم و متدوال برای نگارش استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید اندازه فونت انتخاب شده خواناست. سایز ۱۰ تا ۱۲ انتخاب مناسبی است.

۳-استفاده از بولد
به خاطر داشته باشید هنگام نگارش رزومه کیفیت مهم‌تر از کمیت است. برای توضیح سوابق شغلی و پژوهشی خود از جملات مختصر همراه با بولد کردن استفاده کنید.

۴-صلاحیت داشتن
قبل از هرچیز مطمئن شوید حداقل شرایط مورد نیاز برای شغل مورد نظر را دارا هستید. در غیر این صورت وقت خود و دیگران را هدر ندهید.

۵-شخصی سازی رزومه
هیچگاه یک رزومه را برای همه کارفرمایان ارسال نکنید. هر شغل نیازمند دارا‌ بودن شرایط و ویژگی‌های منحصر به فردی است. با در نظر گرفتن این نکته مهم، قبل از ارسال رزومه خود تغییرات لازم را بر آن اعمال کنید.

۶-تمرکز بر دستاوردها
کارفرما به دنبال دانستن زندگی گذشته شما نیست. آنچه برای او مهم است دستاوردهای شماست. پس موفقیت‌ها و دستاوردهای خود را به بهترین شکل ممکن به کارفرمایان معرفی کنید.

۷-ذکر مهارت‌ها
از دیگر اصول رزومه نویسی ذکر مهارت ها است. نگارش مهارت‌های مرتبط با شغل درخواستی را فراموش نکنید. برای این کار لیستی از مهارت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز کار فرما تهیه و متناسب با آن مهارت‌های خود را ذکر کنید.

۸-تناسب رزومه کاری با شغل درخواستی
هرچقدر رزومه شما به شرایط و صلاحیت‌های شغل مورد تقاضا نزدیک‌تر باشد، شانس شما برای به دست آوردن آن شغل بیشتر است. برای اطمینان از این امر لیستی از شرایط مورد نیاز کارفرما را تهیه و سعی کنید در انتخاب ویژگی‌های مورد نیاز مطلبی را از قلم نیندازید.

۹-استفاده از اعداد
کارفرمایان به دیدن اعداد و ارقام در رزومه شما علاقه دارند، پس به هنگام نوشتن دستاوردهای خود، از اعداد برای شماره‌گذاری استفاده کنید. همچنین به جای نوشتن عبارت‌های عددی درصد از شکل ریاضی آن استفاده کنید مانند ۳۰% به جای سی درصد.

تکنوسل - اصول رزومه نویسی درست

۱۰-دوری از نوشتن شغل‌های خیلی قدیمی
به خاطر داشته باشید در یک رزومه کاری تاثیرگذار نیازی به ذکر تمامی تجارب شغلی نیست. برای مثال اگر سابقه کاری شما بین ۱۰ یا ۱۵ سال است فقط تجربیات مهم و برجسته را انتخاب کنید زیرا رزومه در واقع خلاصه‌ای از سوابق کاری شماست و قرار نیست تمامی آن را شامل شود.

۱۱-پرهیز از اطلاعات غیر ضروری
رزومه شما در واقع یک سند حرفه‌ای است نه شخصی. بنابراین از ذکر اطلاعات درباره شخصیت، خانواده، علایق و سرگرمی‌های خود دوری کنید.

۱۲-اطلاعات اضافه
در صورتی که رزومه کاری شما از لحاظ تجارب کاری تمام وقت شرایط خوبی دارد، می‌توانید تجارب کارآموزی، شفل‌های پاره وقت و داوطلبانه را نیز به آن اضافه کنید.

۱۳-ذکر سوابق دانشگاهی بعد از تجارب کاری
در نوشتن رزومه کاری ابتدا تجارب کاری خود را به طور کامل معرفی و سپس سوابق دانشگاهی خود را بنویسید. برای نگارش تجارب کاری از تجارب اخیر شروع و به عقب برگردید.

۱۴-عنوان
استفاده از عناوین و پروفایل‌های تاثیرگذار و جذاب در رزومه، یکی از راه‌های جلب نظر کارفرمایان و از اصول رزومه نویسی است.

۱۵-بررسی غلط‌های املایی
غلط‌های املایی بسیار مهم هستند و حتی غلط‌های کوچک از چشم کارفرما دور نمی‌مانند. بنابراین برای کسب اطمینان از صحت نگارش حتما از نرم‌افزارهای تشخیص غلط استفاده کنید.

۱۶-انتخاب نام مناسب برای فایل ارسالی
هیچگاه فایل رزومه خود را تنها با عنوان «رزومه» ارسال نکنید، بلکه حتما نام و نام خانوادگی خود را در عنوان فایل قرار دهید. با این کار مدیران استخدام، رزومه شما را به آسانی شناسایی می‌کنند.

۱۷-اطلاعات تماس
شاید این مورد آشکار به نظر برسد، اما گاهی اوقات داوطلبان فراموش می‌کنند اطلاعات ابتدایی از قبیل آدرس ایمیل را درج کنند، یا اگر هم یادشان باشد، آن را در انتهای رزومه می‌نویسند.

۱۸-معیارها
کارفرما نیاز به اعدادی دارد برای این‌که دامنه‌ی انرژی و گنجایش ذهنی شما را به طور کامل ارزیابی کند. هیچ موقعیتی از نتایج ارزیابی مستثنا نیست. و معیارها در تعیین توانایی فرد برای هدایت تیم، مدیریت مشتریان و بهبود کسب‌وکار به کارفرما کمک می‌کنند. معیارها همچنین ابزار خوبی برای تایید دستاوردهای‌تان هستند.

به گفتگو بپیوندید